Viivästyneet, vahingoittuneet tai kadonneet matkatavarat

Teemme parhaamme kuljettaaksemme myös matkatavarasi ongelmitta lomakohteeseesi ja takaisin. Siitä huolimatta matkatavarat voivat joskus viivästyä tai vahingoittua.

Viivästyneet tai kadonneet matkatavarat

Mikäli matkatavarasi eivät tule perille samalla lennolla, ota välittömästi yhteyttä lentoaseman tulopalveluun tai Lost and Found -toimistoon ja tee viivästyneistä matkatavaroistasi ilmoitus (Property Irregularity Report eli PIR). Tarvittaessa saat lentoyhtiön edustajalta tai oppaalta tarkemmat toimintaohjeet.

Matkatavaroita etsitään maailmanlaajuisen järjestelmän avulla. Etsinnän suorittaa paikallinen yhteistyökumppanimme (maahuolitsija), joka on vastuussa lentoyhtiömme matkatavaroiden käsittelystä kyseisellä lentoasemalla. Kun kuvausta vastaava matkatavara löytyy, antaa järjestelmä siitä osuman, ja lentoaseman maahuolitsija ottaa sinuun yhteyttä mahdollisimman pian sopiakseen matkatavaroiden toimituksesta.

Halutessasi väliaikatietoja etsinnästä, ota yhteyttä suoraan lentoaseman maahuolitsijaan.

On tärkeää, että säilytät PIR-vahinkoilmoituksen, sillä tarvitset sen mahdollisen korvaushakemuksen liitteeksi. Säilytä myös kuitit mahdollisista, kohtuullisista välttämättömyyshankinnoista matkatavaran viivästymisen ajalta lentoyhtiölle tehtävää korvaushakemusta varten.

Mikäli matkatavarat eivät ole löytyneet 21 päivän kuluessa saapumispäivästä, voit esittää meille korvausvaatimuksen kadonneesta matkatavarasta.

Vahingoittuneet matkatavarat

Mikäli matkatavarasi on vahingoittunut lennon aikana, ota välittömästi yhteyttä lentoaseman tulopalveluun tai Lost and Found -toimistoon ja tee vahingosta ilmoitus (Property Irregularity Report eli PIR).

PIR-vahinkoilmoitus tulee tehdä seitsemän päivän sisällä siitä kun sait matkatavarasi, sen jälkeen sitä ei Montrealin yleissopimuksen mukaan ole mahdollista enää tehdä. Suomeen saapuessasi voit tehdä ilmoituksen (seitsemän päivän sisällä) myös puhelimitse lentoaseman maahuolitsijan tulopalvelun maksulliseen puhelinnumeroon, puh. 010 389 2300, avoinna ma–su klo 7.00–21.00. Huolitsija on Suomessa Aviator, sähköposti lostbaggage.hel@aviator.eu.

Jotta TUI fly voi korvata vahingoittuneet matkatavarat, tulee vahingosta tehdä virallinen, kirjallinen arvio, jonka voit pyytää matkalaukkuja myyvältä erikoisliikkeeltä. Arviointi ja korvausvaatimus on tehtävä kolmen kuukauden sisällä siitä lennosta, jolla matkatavara vahingoittui.

Matkatavaran käsittely tapahtuu mekaanisesti, eikä lentoyhtiö vastaa normaalista kulumisesta tai likaantumisesta, joka ei vaikuta matkatavaran käyttökelpoisuuteen.

Vahingoittuneista käsimatkatavaroista lentoyhtiö vastaa vain, jos vahinko on lentoyhtiön aiheuttama. Matkustajan vastuulla on pakata käsimatkatavarat niin, ettei niistä synny vahinkoa omille tai muiden matkatavaroille.

Varkaudet

Jos huomaat jotain varastetun ruumassa kuljetetusta matkatavarastasi, ilmoita siitä lentoyhtiölle seitsemän päivän sisällä siitä kun sait matkatavarasi. Varastetusta omaisuudesta on lisäksi tehtävä ilmoitus poliisille. Lentoyhtiö ei vastaa sellaisesta omaisuudesta (esim. elektroniikka, kamera, kellot ja muut arvoesineet, avaimet ja lääkkeet), jota ei saa pakata tai jota ei suositella pakattavaksi ruumaan menevään matkatavaraan.

Korvausvaatimus

Korvausvaatimuksen voit tehdä kätevimmin oheisen linkin takaa löytyvällä lomakkeella. Liitä korvausvaatimukseen kopiot matkalipustasi, PIR-vahinkoilmoituksesta ja muista mahdollisista dokumenteista. Voit myös lähettää korvausvaatimuksen liitteineen sähköpostilla osoitteeseen tuiflyclaims@tui.fi.

Matkatavaroiden viivästyessä lentoyhtiö on korvausvastuussa, paitsi jos lentoyhtiö on ryhtynyt kaikkiin kohtuudella edellytettäviin toimiin viivästymisen välttämiseksi tai jos tällaisia toimia ei ollut mahdollista toteuttaa. Viivästymistä koskeva korvausvaatimus on esitettävä lentoyhtiölle 21 päivän kuluessa siitä kun matkustaja on saanut matkatavaran. Mikäli matkatavarat eivät ole löytyneet 21 päivän kuluttua saapumispäivästä, voit esittää meille korvausvaatimuksen kadonneesta matkatavarasta.

Vahingoittuneen matkatavaran arviointi ja korvausvaatimus on tehtävä kolmen kuukauden sisällä siitä lennosta, jolla matkatavara vahingoittui.

Viivästyneistä, kadonneista tai vahingoittuneista matkatavaroista maksetaan korvausta Montrealin yleissopimuksen mukaisesti korkeintaan 1131 erityisnosto-oikeutta (SDR, 1 SDR = n. 1,20 €) matkustajaa kohden.

Lue lisää Montrealin yleissopimuksesta.