Lennon viivästyminen

Teemme parhaamme, että lomasi toteutuisi suunnitellun aikataulun mukaisesti. Joskus kuitenkin lennot viivästyvät. Siihen voivat olla syynä sääolosuhteet, ilmatilan ruuhkautuminen tai tekniset ongelmat lentokoneessa. Lentojemme ja matkustajiemme turvallisuus on meille täsmällisyyttäkin tärkeämpää. Mikäli lento viivästyy, pyrimme toimimaan siten, että matkustajamme saavat ajan tasalla olevaa tietoa tilanteesta ja että myöhästyminen olisi mahdollisimman pieni.

Jos varaat kotimaan liittymälennon, suosittelemme, että liittymälennon ja lomalennon välinen koneenvaihtoaika on vähintään 2,5 tuntia. Erityisesti talviaikaan sää voi viivästyttää lentoja ja silloin kannattaa harkita pidempääkin vaihtoaikaa. Suosittelemme, että varaat sellaisia liittymälentoja, muita jatkoyhteyksiä ja järjestelyjä, joissa on muutosoikeus. Tarkista myös matkavakuutuksesi ehdot ennakolta.

Lentoyhtiö ei ole vastuussa viivästyksestä aiheutuneesta vahingosta, jos se näyttää ryhtyneensä vahingon välttämiseksi kaikkiin toimenpiteisiin, joita on voitu kohtuudella edellyttää, tai jos sen on ollut mahdotonta ryhtyä tällaisiin toimenpiteisiin. Lentoyhtiö ei ole myöskään korvausvelvollinen, jos viivästys on johtunut lehtoyhtiöstä riippumattomista syistä. Silloin kun lentoyhtiö on korvausvelvollinen, on korvausvastuu rajoitettu viivästymistilanteissa 4694 erityisnosto-oikeuteen (SDR, 1 SDR = n. 1,20 €).

Matkustajalla on oikeus lennon viivästyksen johdosta hakea EU-asetuksen 261/2004 mukaista ns. vakiokorvausta lentoyhtiöltä. Lisätietoja EU-asetuksen mukaisista lentomatkustajan oikeuksista lentoyhtiöön nähden saa lentokentällä jaettavasta Lentomatkustajien oikeudet -esitteestä sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustolta.

Mikäli haet EU-asetuksen 261/2004 mukaista korvausta, suosittelemme tekemään hakemuksen meille suoraan. Hakemuksesi tulee käsittelyyn nopeammin ja vältät palkkion maksamisen kolmannelle osapuolelle.

Jos haluat hakea EU-asetuksen mukaista korvausta, käytä tätä linkkiä. Linkistä avautuvaan lomakkeeseen tarvitsemme liitteenä kopion matkalipusta tai koneeseennousukortista, tiedot viivästyneestä lennosta, sekä niiden matkustajien nimet, joiden osalta korvausta haetaan, sekä mahdolliset valtakirjat.

Jos tarvitset todistuksen lennon viivästymisestä matkasi jälkeen, voit tulostaa sen alla olevan linkin kautta täyttämällä lennon numeron ja päivämäärän, jotka löydät matkalipustasi. Todistus on tulostettavissa noin kymmenen päivää saapumisen jälkeen lennoista, jotka ovat saapuneet määränpäähänsä vähintään kolme (3) tuntia viivästyneinä. Todistus on tulostettavissa noin kolme kuukautta. Jos viivästyminen on alle kolme tuntia mutta yli tunnin, voit pyytää todistuksen sähköpostilla osoitteesta tuiflyclaims@tui.fi.
Todistus lennon viivästymisestä »