Viivästyneet, vahingoittuneet tai kadonneet matkatavarat

Teemme parhaamme kuljettaaksemme myös matkatavarasi ongelmitta lomakohteeseesi ja takaisin. Siitä huolimatta matkatavarat voivat joskus viivästyä tai vahingoittua.

Viivästyneet matkatavarat

Mikäli matkatavarasi eivät tule perille samalla lennolla, ota välittömästi yhteyttä lentoaseman tulopalveluun tai Lost and Found -toimistoon ja tee viivästyneistä matkatavaroistasi ilmoitus (Property Irregularity Report eli PIR). Tarvittaessa saat lentoyhtiön edustajalta tai oppaalta tarkemmat toimintaohjeet.

Lentokenttä on vastuussa myöhästyneiden matkatavaroiden etsinnästä ja ottaa sinuun yhteyttä, kun matkatavarasi ovat saapuneet. Kysymyksissä, jotka koskevat matkatavaroiden etsintää, voit olla yhteydessä suoraan kyseiseen lentokenttään.

On tärkeää, että säilytät PIR-vahinkoilmoituksen, sillä tarvitset sen mahdollisen korvaushakemuksen liitteeksi. Säilytä myös kuitit mahdollisista, kohtuullisista välttämättömyyshankinnoista matkatavaran viivästymisen ajalta lentoyhtiölle tehtävää korvaushakemusta varten.

Matkatavaroiden viivästyessä on lentoyhtiö korvausvastuussa, paitsi jos lentoyhtiö on ryhtynyt kaikkiin kohtuudella edellytettäviin toimiin viivästymisen välttämiseksi tai jos tällaisia toimia ei ollut mahdollista toteuttaa.

Myöhästyneistä matkatavaroista maksetaan korvausta korkeintaan 1 131 erityisnosto-oikeutta (SDR, 1 SDR = n. 1,20 €).

Kirjallinen reklamaatio tulee tehdä 21 päivän kuluessa siitä päivästä, jolloin sait matkatavarasi.

Lisää tietoa Montrealin yleissopimuksesta.

Kadonneet matkatavarat

Kadonneita matkatavaroita etsitään kansainvälisestä järjestelmästä. Etsinnän suorittaa paikallinen yhteistyökumppanimme (maahuolitsija), joka on vastuussa kyseisen lentokentän matkatavaroiden käsittelystä. Kun kuvausta vastaava matkatavara löytyy, antaa järjestelmä siitä osuman.

Lentokentän maahuolitsija ottaa sinuun yhteyttä mahdollisimman pian sopiakseen matkatavaroiden toimituksesta.

Lisätietojen saamiseksi, ota yhteyttä suoraan lentokentän maahuolitsijaan. Mikäli matkatavarat eivät ole löytyneet 21 päivän kuluessa saapumispäivästä, voit esittää meille korvaushakemuksen.

Kadonneita matkatavaroita koskevat korvausvaatimukset esitetään TUI Finlandin laadunkehitysosastolle, sähköposti laadunkehitys@tui.fi, osoite PL 10, 00101 Helsinki.

Vahingoittuneet matkatavarat ja PIR-ilmoitus

Mikäli matkatavarasi on rikkoutunut lennon aikana, ota välittömästi yhteyttä lentoaseman tulopalveluun tai Lost and Found –toimistoon ja tee niistä ilmoitus (Property Irregularity Report eli PIR). Mikäli et tehnyt ilmoitusta heti lentokentälle saapuessasi, voit ilmoittaa vahingoittuneista matkatavaroista TUIlle (laadunkehitys@tui.fi.) seitsemän päivän kuluessa siitä, kun sait matkatavarasi. Mikäli seitsemän päivää on ehtinyt kulua, ei PIR-ilmoitusta ole enää Montrealin yleissopimuksen mukaan mahdollista tehdä.

Jotta TUI fly voisi korvata vahingoittuneet matkatavarat, tulee vahingosta tehdä virallinen, kirjallinen arvio, jonka voit pyytää matkalaukkuja myyvältä erikoisliikkeeltä. Arviointi ja korvausvaatimus on tehtävä kolmen kuukauden sisällä lennosta, jolla matkatavara vahingoittui.

Lentoyhtiö vastaa vahingoittuneista käsimatkatavaroista vain, jos vahinko on lentoyhtiön aiheuttama. Matkustajan vastuulla on pakata käsimatkatavarat niin, ettei niistä synny vahinkoa omille tai muiden matkatavaroille.

Varkaudet

Jos huomaat jotain varastetun ruumaan menneestä matkatavarastasi, ilmoita siitä lentoyhtiölle seitsemän päivän sisällä siitä kun sait matkatavarasi. Varastetusta omaisuudesta on lisäksi tehtävä ilmoitus poliisille. Lentoyhtiö ei vastaa sellaisesta omaisuudesta (esim. elektroniikka ja muut arvoesineet, avaimet), jota ei saa pakata tai jota ei suositella pakattavaksi ruumaan menevään matkatavaraan.